maandag 31 oktober 2011

Müllerthal Trail - Luxemburg

Van zaterdag 22 tot en met donderdag 26 oktober hebben Louise en ik de Müllerthal Trail in Luxemburg gewandeld.Karte als pdf
Maar ik wil mijn verhaaltje hierover toch beginnen bij woensdagavond 19 oktober. Zo net na achten 's-avonds belde mijn vader dat hij direct naar het Maasstadziekenhuis moest komen, omdat de ICD kuren vertoonde. Dus ik als een speer naar Numansdorp (met pa's auto - die al een poosje bij ons in gebruik is). In Numansdorp aangekomen vertelde pa dat de ICD bel- en sirenegeluidjes maakte en dat vertrouwde ze in het ziekenhuis dus niet. Daar aangekomen moesten we nog even wachten op de ICD-technicus (v). Zij constateerde dat hoogstwaarschijnlijk één van de twee draden die vanaf de ICD in z'n hart zitten (één in een boezem en één in een kamer) losgeraakt was en daardoor signalen aan het geven was. Nadat er ook nog een foto gemaakt werd, was het duidelijk dat dit het geval was. Gevolg: pa moest opnieuw geopereerd worden en dus die nacht sowieso in het ziekenhuis blijven.

Donderdag (20-10) de spullen ingepakt voor de wandeling en ook via Numansdorp (spulletjes ophalen voor pa) naar het ziekenhuis geweest. Toen ik daar kwam was pa al geopereerd. Op precies dezelfde plek als de eerste keer. Hij vertelde dat als alles goed zou zijn, hij vrijdag naar huis mag. Omdat wij hem dan niet konden thuisbrengen, zou zzijn broer Drikus dat doen

Vrijdag (21-10) zijn Louise en ik op weg naar de vakantiebestemming bij hem langs geweest in het ziekenhuis. Hij zat te wachten op het maken van de controlefoto. We zijn met hem meegegaan naar de röntgenafdeling en op het moment dat hij naar binnen kon, zijn wij vertrokken richting Echternach. Zo rond vieren zijn we daar aangekomen en gingen op zoek naar ons eerste hotel 'Le Petit Poete', gelegen in het centrum recht tegenover het marktplein. Na het avondeten nog even met pa gebeld en die bleek dus weer thuis te zitten (dus dat was een hele opluchting).
Zaterdag zijn we gestart met ons eerste deel van de Trail, die bestond uit een stuk van 'route 2' en een stuk van 'route 3'.  Vanuit een fris Echternach met een licht nevel, gingen we eerst richting Berdorf.
Direct bij het begin ging het behoorlijk omhoog en ging het verder door een mooi glooiend landschap richting Berdorf. In Berdorf konden we ons tracteren op koffie met abrikozentaart (let op, dit was één van de twee keren dat dit mogelijk was). Vervolgens gingen we richting het dorpje Müllerthal door bos en mooie rotsformaties. Daar op een 'bankje' onze lunch genuttigd en voor het laatste stuk naar Beaufort wederom door een mooi bos.
In Beaufort hadden we al een slaapplaats in 'Auberge Rustique' geboekt (weekend). Hier hebben we vooral Nederlands gesproken, omdat de bediening gedaan werd door een Nederlandse en de waard (Luxemburger) ook ontzettend goed Nederlands sprak. En niet alleen kon hij goed Nederlands, ook heeft hij voor ons een voortreffelijk vegetarisch diner opgediend, zeer de moeite waard !

Zondag zijn we begonnen met de 'ExtraTour B' door een wederom (blijft niet orgineel, maar het is niet anders) schitterend bos.
Om vervolgens de 'Route 3' richting Larochette te vervolgen. Buiten de bossen waren er ook mooie weilanden met koeien die van een 'welverdiend' zonnetje lagen te genieten
(en dan zijn er 'boeren' in Nederland die beweren dat koeien net zo lief binnen staan - nou ik geloof er niks van). Gelukkig hadden we bij Auberge Rustique een lunchpakket besteld, want helaas hebben we geen horecagelegenheid en/of winkeltje kunnen ontdekken. Gelukkig was er wel een slaapgelegenheid in Larochette. We hebben gegokt op 'Hotel du Chateau'. Dit was voor de afwisseling een meer Portugese enclave, waar helaas de maaltijd een beetje tegenviel.

Maandag eerst broodjes wezen kopen voor de onderwegse lunch in een Portugees winkeltje, daarna 'Route 3' weer opgepakt. Het was een koude nacht geweest en er lag een laagje rijp op de bladeren. Er stond weining wind en de zon werd al weer snel zichtbaar. Met andere worden: mooi wandelweer!
Langs (niet via) Heffingen ging de route langs Reuland (voor ons de tweede keer) richting Müllerthal, waar dichtbij een mooie waterval te zien is.
Daarna gingen we verder door 'berg en dal' en 'bos en weiland' langs een mooi flatgebouw van paddestoelen,
op weg naar Consdorf, waar we gerekend hadden om een slaapplaats te vinden. Helaas mocht dat niet zo zijn, maar het dorpje Scheidgen op nog geen kilometer verderop had wel één hotel (en die was geopend). En ondanks dat het bijna einde van het seizoen was (en er daardoor niet meer alles op voorraad was) heeft de eigenaar van 'Hotel De La Station' gezorgd dat we ook op eet- en drinkgebied weer niets tekort kwamen.

Dinsdag begon een beetje vochtig. Voor de verandering nu eens geen stralend begin van de dag, maar een heel klein miezerbuitje om in te beginnen. Echter niet zo erg dat het niet leuk was om te wandelen, de temperatuur was nog steeds goed en doordat er bijna geen wind stond was het goed te doen.
We hoopten in Bech (op het stuk van ExtraTour C) weer eens een kop koffie 'plus' te kunnen bemachtigen, helaas het mocht niet zo zijn. Gelukkig maakte het tochtje door de oude spoortunnel en daarna de echo in het dal veel goed.
Daarna hebben we nog een bakkie kunnen doen in een restaurant in de buurt van Altrier, waar we geholpen werden door een oud boertje die wel de moeite nam om wat koffie en thee voor ons te zetten (helaas was dat niet overal het geval, ondanks dat er een restaurant was).
Daarna zijn we weer via Scheidgen grotendeels over een oude treinlijn (geen rails gezien, maar loopt inderdaad als een trein) richting het eerste startpunt (Echternach) gelopen.
Daar hebben voor de variatie een ander hotel gezocht. Dit keer werd het 'Hotel du Commerce'. Ook in het centrum, dichtbij de markt. Helaas was er ook een groep Italianen op schoolreis (denk ik), want tegen de tijd dat we bijna sliepen was er veel kabaal in het hotel. Gelukkig waren ze wel zo vriendelijk om het een stuk stiller te doen, nadat ik dat was wezen vragen (waarschijnlijk wisten ze niet dat er ook nog andere gasten waren).

Woensdag gingen we op pad voor de laatste ronde (van de drie). De start was weer met mooi weer, zodat we konden genieten van de prachtige herfstkleuren van de bomen en struiken.
Het eerste dorpje op onze route was Herborn, waar wel een mooie kerk staat. Maar er geen cafeetje of iets dergelijks open was.
Op de 'hoogvlakte' stonden veel windmolens hard te werken.
We hadden er vooraf rekening mee gehouden dat het op deze route (Route 1) wel eens moeilijk kon worden om een slaapplaats te vinden (en dat ging dus niet lukken). Daarom zijn we vanuit Born met de bus terug naar Echternach gereden.
Daar weer een ander hotel geboekt (je moet toch wat). Deze keer werd het 'Hotel De La Sûre' dicht bij het oude treinstation (is nu busstation) in Rue de la Garede, de hoofdstraat (kwa winkels) van het dorp/stad.
Helaas werden we hier in de holst van de nacht (half drie) wakker gemaakt door muziek (of wat daarvoor moest doorgaan) vanuit één van de kamers. Gelukkig boden de oordopjes enige soelaas.

Donderdag zijn we met de bus weer teruggekeerd naar Born om de draad van Route 1 weer op te pakken. Dus vanuit Born weer naar boven om een mooie 'uitzicht' te krijgen op de mistflarden boven de Sûre.
Toen de zon de mist weer verdreven had, liepen we langs mooie appelbomen en landbouwgronden richting Girst.
In Rosport aangekomen, zijn we een stukje van de route geweken met als resultaat de lekkerste koffie (plus) van de vakantie.
De laatste loodjes gingen langs mooie koolzaadvelden (?), glooiende vlaktes en mooi bemoste rotsen richting de Sûre.

Tegen tweeen zagen we de brug van Echternach naar Duitsland, en hadden de Mütterthal Trail volbracht.

Na de lunch hebben we ons afgemeld bij het hotel en weer naar huis gereden. Een hele mooie vakantie gehad, ook dankzij het weer.